Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

„Pakt Kolejowy dla Pomorza”. Komunalizacja SKM i nowe inwestycje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
„Pakt Kolejowy dla Pomorza”. Komunalizacja SKM i nowe inwestycje
Fot. M. SzymajdaPakt Kolejowy dla Pomorza
Podczas konferencji w Gdańsku Pomorski Urząd Marszałkowski porozumiał się z Ministerstwem Infrastruktury i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie realizacji kilku bardzo ważnych inwestycji na terenie Pomorza.

– Bardzo się cieszę, że udało nam się porozumieć z PLK i ministerstwem w sprawie realizacji bardzo ważnych inwestycji, które albo poprawią przepustowość linii kolejowych albo przyczynią się do powrotu kolei do miejscowości, gdzie obecnie są tory, a nie ma pociągów – powiedział marszałek Struk, który przypomniał, że Pomorskie wciąż czeka na zakończenie (lub nawet rozpoczęcie – jak w przypadku linii 201) inwestycji, które powinny być już zakończone.

Kolej do Bytowa

W pierwszej kolejności PKP PLK i region chce wyremontować linię od Lipusza do Bytowa. – To jest siedziba powiatu, uznawany w dokumentach strategicznych regionu za powiat wykluczony, do tego duży ośrodek gospodarczy, gdzie zatrudnia się ogromną liczbę pracowników – powiedział marszałek.

Dla tej inwestycji nie wyznaczono horyzontu czasowego. Zaznaczono jedynie, że będzie ona realizowana z momentem, gdy zakończy się remont linii 201 od Gdyni do Kościerzyny. Do ubiegłego roku mówiono, że uda się ją skończyć w roku 2027, ale obecnie to raczej pobożne życzenie. PLK nie zamierza zatrzymać się na odcinku do Bytowa, ale odbudowywać kolej także między Bytowem a Korzybiem, w drugim etapie. To jednak pieśń przyszłości.

Kolej do Sierakowic i Lęborka

Drugi projekt dotyczy odbudowy linii do Sierakowic. – Chcemy koniecznie wydłużyć ruch pociągów do Sierakowic, a w związku z decyzją o budowie elektrowni atomowej, chcemy go zakończyć pętlą komunikacyjną w Lęborku. To niezwykle istotna – w kontekście budowy elektrowni i później dowozu pracowników – linia – dodał Struk. Tutaj uruchomienie przewozów zaplanowano na rok 2027. Nie ma jednak żadnej pewności, że z tej odbudowy skorzystają pociągi podczas modernizacji linii 202 od Lęborka do Gdyni Chyloni (ma się zacząć w 2025, pierwotnie jej zakończenie planowano na grudzień 2026, ale niemal na pewno wydłuży się przynajmniej o rok).

Zapowiedź zwiększenia przepustowości na linii helskiej

Bardzo ważny jest projekt dotyczący zwiększenia przepustowości linii 213 na Helu, która w sezonie letnim notuje rekordy frekwencji. Przebudowany ma być odcinek od Redy do Władysławowa. Mają tu powstać nowe mijanki do 2028 roku. Odpowiedzi na pytania o szczegóły tego projektu poznamy wkrótce.

Ministerstwo po raz kolejny potwierdziło, że zamierza zezwolić na usamorządowienie kolei miejskiej, jaką jest trójmiejska SKM. Nie ma tu jednak konkretnych dat. 

W ramach innej inwestycji PKP PLK zamierza zrealizować poprawę przepustowości na ważnej linii z Gdańska do Tczewa. Od Pruszcza do Pszczółek ma pojawić się czwarty tor, który pomoże w wydzieleniu ruchu towarowego do gdańskiego portu, a tym samym upłynni ruch pociągów ekspresowych do Warszawy i lokalnych w kierunku Tczewa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk walczy o pełną linię PKM Południe

Infrastruktura

Gdańsk walczy o pełną linię PKM Południe

UM Gdańsk, gdansk.pl 07 października 2024

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Pasażer

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Michał Szymajda 11 września 2024

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Infrastruktura

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Roman Czubiński 06 września 2024

Zobacz również:

Gdańsk walczy o pełną linię PKM Południe

Infrastruktura

Gdańsk walczy o pełną linię PKM Południe

UM Gdańsk, gdansk.pl 07 października 2024

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Pasażer

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Michał Szymajda 11 września 2024

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Infrastruktura

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Roman Czubiński 06 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5